May 31, 2023

Categorieen

Ha, ik ben Adinda!

De fotograaf achter al deze foto's. Wil jij meer weten over wie ik ben? En waarom ik fotografeer?

Ben jij benieuwd naar mijn verhaal?

Fotograaf

Reizen
Kroatië | Roadtrip met ons gezin | Zomer

Kroatië stond al een tijdje op mijn lijst met reizen die ik wil maken! Aangezien het een reis is die je ook met je gezin kan maken, had het geen haast en was het afgelopen zomer (2022) zover. Onze reis naar Kroatië was begonnen, samen met onze kids, Luca (4 jaar) & Lize (1 jaar).

In deze blog neem ik jullie mee met de reis die we hebben gemaakt en de prachtige dingen die we daar hebben gezien. Mocht je het teveel tekst vinden kan je uiteraard ook gewoon doorscrollen voor de foto’s 😉

Hieronder zie je de route die we hebben afgelegd. Links de gehele route en rechts de route die we in Kroatië hebben genomen.

In totaal zijn we 20 dagen weg geweest, waarvan we 15 volledige dagen in Kroatië zijn geweest. Op de heenweg hebben we een stop gemaakt in Slovenië, Smlednik. Hier hebben we geslapen in hotel Baron, wat heel fijn was. Het was een fijne reisdag, we konden lekker doorrijden en het was een prachtige route. Toch is het heerlijk om hier even te kunnen ontspannen in een prachtige omgeving, te eten en lekker te slapen.

Na een lekker nachtje slapen en een lekker ontbijt vervolgde onze reis naar Split. We hadden ervoor gekozen om Dubrovnik over te slaan en dit een keer met z’n tweeën te bezoeken als stedentrip. Vanaf Split is het een rit van 3 uur en kijkend naar onze lange reis, leek het ons beter om Dubrovnik een andere keer te bezoeken.

Onze reis verliep wederom voorspoedig en eind van de middag kwamen we aan in Split. Hier verbleven we 3 nachten in Villa Stipe (Podstrana). Na een goede nacht slapen begon onze eerste dag in Kroatië. Onze eerste dag bezochten we Omis in de ochtend, reden nog een rondje in de omgeving op zoek naar een waterval en zaten in de middag heerlijk op een (kiezel)strand. Lekker spelen met stenen, zwemmen en snorkelen! De onderwaterwereld is prachtig, je hoeft helemaal niet ver te gaan om vissen en zee-egels te zien. In de avond aten we bij een heerlijk tentje. Een heerlijke eerste dag in Kroatië.

Omis

Podstrana

Onze tweede dag begonnen we op het strand, alhoewel ‘strand’ een groot woord is. Het was een klein kiezelstrandje langs de weg. Parkeren was echt een uitdaging hier. Er was niet echt een parkeerplaats, maar meer een stuk grond wat leeg staat en fungeert als parkeerplaats. Geen vakken, dus zoek maar een plekje en dan nog proberen zo te parkeren dat je niet ingebouwd kan worden. Een uitdaging dus!

Wij houden ervan om elke keer weer een nieuw plekje te ontdekken, zodat we veel mooie en nieuwe dingen en plekken mogen ontdekken. Soms pakt dit heel goed uit en ontdekken we prachtige dingen en soms pakt het iets minder goed uit en valt het strandje een beetje tegen. Maar er was water, steentjes en de zon scheen heerlijk. We hebben genoten van de verkoeling en onze spelende kinderen die al lekker waren verkleurd.

Na een heerlijk ontspannen ochtend op het strand, bezochten we in de namiddag Split. Wat een prachtige stad is dit! We hebben er heerlijk rondgelopen en bekeken alle prachtige gebouwen!

Split

Mocht je willen weten waar je het beste ijs in Kroatië kan vinden, dan is dit hier! LUKA! Zo lekker!

De volgende dag zijn we met de boot naar Hvar gegaan! En voor wie naar Kroatië gaat, wil ik echt aanraden om naar Hvar te gaan. Wij hadden te weinig tijd om meer eilanden te bezoeken, maar dit zou ik nog heel graag willen doen. Hvar was fantastisch! We zijn hier in totaal 4 hele dagen geweest (5 nachten) in Sveta Nedilja – Apartment Kordic. Een fijn apartement en met 10 min lopen zit je op een waanzinnig mooi (kiezel)strandje en bij een klein centrum waar een paar restaurants en de bakker zit. Lekker authentiek, daar houden wij van!

Met de boot naar Hvar

Sveta Nedilja

Helaas werd ik hier ziek en moest ik even wat rustiger aan doen. Henk ging in de ochtend met de kinderen naar het strandje dichtbij en ik probeerde wat te slapen en uit te rusten. In de middag gingen we naar Ivan Dolac om daar nog lekker op een strandje te liggen en naar een restaurant te gaan. Helaas viel dit erg tegen, het strand was bomvol en grote stenen. Het restaurant was oke, maar niet zo lekker als bij ons. Volgende keer zou ik dit plaatsje overslaan, alhoewel de route wel mooi is. Het is prachtig en heerlijk om een stukje te rijden op het eiland.

De volgende dag gingen we naar Jelsa. Dit is zeker de moeite waard om te bezoeken. Het ligt aan de andere kant van het eiland, maar is goed te rijden (25 min). Een mooi stadje, leuk om eind van de middag te bezoeken en lekker te gaan eten.

Jelsa

Onze laatste dag op Hvar gingen we op avontuur. We wilde een nieuw strandje bezoeken en het liefst met een hoog paradijs gehalte. Dus bekeek ik reisjunk, een website die ik bijna altijd raadpleeg tijdens onze reizen, en zocht ik op de mooiste stranden van Hvar. Zo vonden we een strand wat ons interessant leek, stond uiteindelijk niet in de lijst, maar door in de buurt van die plekken te kijken kwamen we op deze locatie.

Sveta Nedjelja – Bay Lučišća, wat ook nog eens dicht bij ons huisje lag. Je rijd over een grindweg, dus snel ben je niet, maar de omgeving is prachtig. Na zo’n 15 min rijden en wederom geen parkeerplaatsen, hadden we de auto geparkeerd aan de zijkant van de weg. Toch een beetje spannend met een afgrond naast je. Na het parkeren zijn we nog zo’n 10 min (met kids) naar beneden gelopen, wat goed te doen was. Soms een beetje opletten dat je niet uitglijd, omdat het pad wat losliggend grind heeft. Aan het eind moet je wel even onhandig over de rotsen naar beneden klimmen, maar dat vinden wij leuk. En dan..

Dan kom je daar aan op een bijna privé strand, zo fijn. Helaas was het barretje niet open, maar we hadden genoeg eigen drankjes en eten mee. Heerlijk gezwommen en gesnorkeld. Een hele fijne dag gehad!

Bay Lučišća

En dan gaan we helaas alweer verder. Hvar was fantastisch, wat heerlijk genoten van het prachtige weer, mooie water en ontzettend relaxte sfeer. Super fijn!

Deze dag was een reisdag. We reden via een toeristische route, door prachtige wijngaarden met oude romeinse muurtjes (of dat wat ervan over is gebleven), naar Stari Grad en namen vervolgens nog even de tijd om een wandelingetje door Stari Grad te maken. Toen vertrokken we naar de boot, waarbij we overigens nog een heel avontuur hebben beleeft, iets met geen Engels-pratende-mannen die instructies geven voor het parkeren in de boot. Ging dus niet zo soepel, maar gelukkig stonden we eindelijk geparkeerd en waren we onderweg naar Split.

Stari Grad

Aangekomen in Split reden we gelijk door naar Sibenik. In Sibenik zaten we in een super tof appartement, Pearl Stone Apartments, midden in het centrum. Aangezien het al eind van de middag was, zijn we gelijk op zoek gegaan naar een restaurantje om lekker samen te eten. Heerlijk om zo je appartement uit te kunnen lopen en je midden in het centrum bent. Na het eten gingen we de kinderen lekker slapen en wij nog even onze plannen voor morgen regelen. Krka National Park! Ik was heel benieuwd naar hoe het er in het echt uit zou zien en ook of onze kids deze dag een beetje zouden trekken. Het zou een lange dag worden, waarbij we ook veel lopen in de warmte, maar ook zoveel mooie dingen zouden zien. Komt vast goed!

De volgende dag vertrokken we op tijd, zodat we zo vroeg mogelijk het park in konden en het nog lekker rustig was. Hoewel het, denk ik, mee viel met de drukte, vond ik het alsnog erg druk. We begonnen bij de Skradinski Buk Waterval. De temperatuur was heerlijk, omdat je langs het water loopt, maar ook omdat je voor een groot deel in de schaduw loopt. Het was prachtig aangelegd, goede wegen (niet overal geschikt voor een kinderwagen) en ook de drukte was goed te doen. We hebben af en toe even onze snelheid aangepast, zodat we niet in de stoet mee zouden lopen. Alleen onderaan was het erg druk, want daar is natuurlijk de Skradinski Buk waterval in zijn volle glorie, maar alsnog kreeg je de ruimte om vooraan een foto te maken van de waterval.

Skradinski Buk waterval

Dan vervolgen we onze route en zijn we naar het eilandje Visovac gereden om het te zien. Er is verder niet echt wat te zien, maar het uitzicht is mooi en het was leuk om het eilandje even gezien te hebben. Hier was overigens niemand, alleen toen we weg gingen kwam er een toeristen bus aan.

Visovac

Vervolgens reden we verder naar de Roški Slap Waterval. Helaas stond deze bijna helemaal droog en kon je hier niet veel zien. We hebben hier nog wel een rondje gewandeld, 2 km, wat een mooie wandeling was, met veel water en beneden (onderaan de watervallen) kan je ook even zwemmen. Dit hebben we ook even lekker gedaan met de kinderen, zodat ze even lekker konden afkoelen.

Roški Slap Waterval

Na deze stop twijfelde even of we nog verder gingen rijden naar een waterval die moeilijk te vinden was, volgens Reisjunk. Aangezien wij wel van een uitdaging houden en Luca en Lize ook graag op avontuur wilde, reden we door naar Manojlovac Waterval. Het was even zoeken naar waar we moesten wezen en parkeren en vervolgens naar de route, maar al gauw vonden we de plek.

De wandelroute was aangegeven met een paar kenmerken (lees: hier een bankje, daar moet je achterlangs etc.), maar we vonden het redelijk goed. De route is wel echt uitdagend, je gaat stijl naar beneden en moet hierbij echt klimmen en je vasthouden aan een touw. Luca vond het in het begin spannend en durfde eigenlijk niet, maar hij wilde wel en uiteindelijk heeft hij het grootste deel zelf gedaan, met wat hulp van ons. Ik heb hoogtevrees, dus af en toe was het even flink doorbijten, maar wat een geweldig avontuur.

Beneden aangekomen was een prachtige waterval en je kon er ook zwemmen, alleen de rotsen waren super glad, het donderende geluid van de waterval was wat overweldigend voor onze kids en je kon niet echt makkelijk ergens je spullen neerzetten en het water in gaan zonder klauteren. Dus kozen we ervoor om weer terug te gaan, zodat het voor iedereen leuk bleef. De route naar huis was prachtig, zo mooi daar! Genoten van deze dag en het prachtige Krka National Park!

Manojlovac Waterval

Tijdens onze reis hadden we ook regelmatig een rustig dagje ingepland, omdat dit voor iedereen goed was. Genieten van al het moois is super leuk, maar kost ook veel energie. Dus de volgende dag liepen we na ons ontbijt Sibenik in en bezochten we deze prachtige stad. Wat een schoonheid! Echt een hele leuke sfeer, ontspannen, niet zo groot en waanzinnig mooi. In de middag gingen we lekker zwemmen bij het kiezelstrandje net buiten de stad. Dit viel iets tegen, het water was wat troebel en erg druk. De verkoeling was wel heerlijk en de kids genoten er lekker van.

Sibenik

In de avond nog even terug gegaan om de Sint-Jacobus Kathedraal op de foto te zetten

De volgende dag namen we ons ontbijt in ons vaste tentje, liepen we nog een klein rondje door Sibenik en vertrokken we naar de omgeving van de Plitvice meren via Tulove Grede.

Dit is echt een aanrader, want wat een prachtige omgeving. Alleen al de route erheen was geweldig. Je moet een beetje van avontuur houden, want het asfalt houdt halverwege op en wordt een grindweg, maar de omgeving is het meer dan waard. Er is gewoon (bijna) niemand en de bergen zijn waanzinnig mooi.

Wij zijn bij Tulove Grede (een rotsformatie) uitgestapt voor een wandeling de bergen in. Op de stenen staat de route aangegeven, maar wij hadden ook Strava aangezet en konden daar heel goed de route op zien als je inzoomt. Hierdoor konden we ook goed kijken of we nog dachten dat het slim was om verder te gaan. Luca heeft alles zelf gelopen, hij vond het fantastisch en Lize zat heerlijk in de draagzak die Henk en ik afwisselde. We zijn helaas niet helemaal tot aan de top gekomen, omdat we met het licht aan wilde komen bij ons huisje. We hebben ruim 2 uur gewandeld (er komt ook wat klimmen aan te pas) en enorm genoten van dit uitstapje.

Tulove Grede

Hierna vervolgde we de weg, wat nog een lange tijd grind bleef en genoten van het waanzinnige uitzicht. De rest van de route was weer gewoon asfalt en het bleef prachtig. We reden langs de Plitvice meren onderweg naar ons huisje, Yellow Rose in Rakovica. Het was, vanaf ons huisje, letterlijk 10 minuten rijden naar de Plitvice meren, wat super fijn was.

De volgende morgen gingen we op tijd weg, reden nog even langs de supermarkt die al vroeg open was, haalde daar wat broodjes en drinken voor in het park en waren op tijd in het park. Let op: het is zo’n 10 – 15 min lopen vanaf de parkeerplaats naar de ingang. Goed om rekening mee te houden i.v.m. je tijdsreservering (je moet vooraf je kaartje kopen). Je hebt 2 verschillende ingangen en diverse routes die je kan lopen. Wij kozen voor ingang 1 – route C en hebben zowel de boot als het treintje genomen. Dit was perfect, zo’n 8 km gelopen. Luca heeft alles zelf gelopen en Lize heeft af en toe zelf gelopen, maar ook lekker veel in de draagzak gezeten. Qua drukte viel het ook mee, voor de boot wel echt even in een lange rij gestaan, maar was goed te doen. Het treintje was een stuk rustiger.

Zo nu alle praktische zaken benoemd zijn even een subjectieve mening! Prachtig! Het is echt een prachtig park! Enorm genoten van de meren, zo helder en blauw, prachtige bossen. Het was waanzinnig mooi! Zeker de moeite waard om te gaan!

Plitvice meren – Beneden meren

Plitvice meren – Boven meren

En.. Wat vond jij ervan?

We zouden eigenlijk de volgende morgen naar Rovinj rijden en daar onze laatste dagen doorbrengen, maar bijna alles was al vol. In elk geval de dingen die betaalbaar zijn. We hebben gekeken naar huisjes, maar ook naar campings en glemping. Bijna niets beschikbaar of heel duur. Uiteindelijk hebben we een appartement gevonden wat geschikt was, maar was deze pas een dag later beschikbaar. Dus hebben we een nachtje bijgeboekt in ons Yellow Rose huisje. Dit was super, want het was prachtig weer en we hebben de hele dag heerlijk in de grote tuin gezetten en de kids gespeeld in de zandbak. Het was heerlijk!

De volgende dag reden we naar Rovinj. Het was een prachtige route en onderweg hebben we nog veel regen met heftige onweer gehad. Prachtig! Wij houden allebei van het rollen van de donder en in de bergen is dit altijd een stukje indrukwekkender. Aangekomen in Rovinj was het prachtig weer. We rijden naar ons huisje DUPLEX + Garage. Prachtig en ruim appartement met 2 slaapkamers en een woonkamer/keuken. Die middag zijn we nog lekker naar een strand gegaan en hebben we heerlijk gezwommen en in de zon gelegen. Ik moet wel zeggen dat we erg verwend zijn met de prachtige stranden en het heldere water van afgelopen weken. Het water bij Rovinj viel ons erg tegen. Maar het was heerlijk om af te kunnen koelen en nog even lekker buiten te kunnen zijn.

De volgende dag zijn we in de ochtend weer naar het water gegaan, maar nu op een andere plek. Was wel echt een heel mooi plekje en veel beter water. We hadden de dag ervoor ook een minder goede plek. Hier was het alleen wel noodzakelijk dat je goed onder water kon kijken en waterschoenen aan hebt, want vanaf het begin waren er zee-egels. We hebben lekker gesnorkeld en in het water gespeeld. Helaas zat het weer niet echt mee, was grijs en wat fris. In de middag hebben we Rovinj bezocht, iets waar ik enorm naar uitzag. Het moest de mooiste stad van Kroatië zijn. Het is zeker een mooie stad, maar wederom, wellicht zijn we wat verwend geraakt, maar ik vond het niet mooier dan Sibenik of Split. Ik ben wel heel blij dat ik het heb gezien.

Rovinj

De volgende dag reden we door naar Zwitserland, omdat wij nog op familiebezoek gingen. Een prachtige route, zeker aan te raden om je reis mooi af te sluiten.

Dit was onze reis door Kroatië. Mocht je vragen hebben over deze reis, vul dan het contactformulier in.

Ik zal je vragen zo snel mogelijk beantwoorden.

Categorieen

Ha, ik ben Adinda!

Ben jij benieuwd naar mijn verhaal?